. . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Alejandro Gil (31st Union): “Que empreses d'un sector concret s'ajunten en la mateixa zona és positiu”
Alejandro Gil és el director de l'estudi 31st Union a València, l'expansió a Europa de l'estudi del mateix nom a Califòrnia. Va ser creat a principis de 2020 després de l'adquisició de la valenciana elite3d per part de la distribuïdora californiana 2K.
Fa dos anys, Gil va viatjar a Espanya per a estudiar les possibilitats d'expansió de l'empresa: anaven a desenvolupar un nou joc i volien comptar amb dos equips en dues parts diferents del món. València va ser l'escollida. En aquesta entrevista, explica el procés de decisió de la companyia i la seua visió de futur en la Comunitat.
"Estic molt agraït a IVACE per tota la seua ajuda: per ensenyar-nos València i introduir-nos en el network d'empreses i institucions d'ensenyament com la Politècnica", avança. "Tenim plans molt ambiciosos per al projecte i per a tot el que requerisca creixement sé que IVACE serà ací".
Què és 31st Union i com encaixa en el grup 2K? Quin tipus de videojocs desenvolupen?
Per a entendre com encaixa 31st Union dins de l'estructura de Take-Two que és l'empresa matriu, una sinopsi senzilla. T2 compta amb diverses filials importants: 2K, Rockstar Games, T2 Mobile (un dels desenvolupadors principals del qual, Social Point, és de Barcelona)…
Dins de 2K, estan 2K Games, 2K Sports i 2K Play. Nosaltres estem dins de 2K Games. En aqueixa divisió som uns onze estudis. L'últim de la família és 31st Union, fundat en 2019 amb gent molt veterana de la indústria. Molts de nosaltres hem treballat junts abans en Electronic Arts, Activision, Square Enix, etc, en projectes de molt de bagatge.
31st Union es va fundar amb la idea de crear un equip centrat en un joc nou, no parteix d'una franquícia establida. Els dos equips, el de la badia de San Francisco i el de València, treballem per a aqueix projecte únic. No puc comptar molt del joc, és un AAA molt ambiciós amb un desenvolupament complex tant a nivell creatiu com tècnic. L'equip és molt més divers del que és habitual en la indústria i per als quals ja portem temps en la indústria, és un començament fresc i excitant, no sols pel projecte sinó per la gent amb la qual treballem.
Primer van obrir l'oficina de Sant Mateu i després van prendre la decisió d'obrir a Espanya?
Cronològicament, sí. L'estudi a Califòrnia es va obrir un any abans de l'anunci oficial de l'expansió a Espanya, que també va coincidir amb el canvi de nom a 31st Union. Però la idea de tindre una segona localització sempre ha sigut part del disseny estratègic del funcionament de l'estudi. No és nou dins del modus operandi de 2K. Hi ha altres estudis, com Cloud Chamber, que té la seu central a Califòrnia i un estudi paral·lel a Mont-real. Hangar 13, que està en el mateix campus al nord de San Francisco que la seu de 2K, té oficines per mitjana Europa: a Praga, Brno, Brighton. És una cosa en la qual 2K ja té experiència i un sistema que ha donat resultats. Des del principi se sabia que s'anava a expandir fora.
I sabien que seria a Europa? O simplement van decidir que hi hauria una altra oficina i després van triar ubicació?
Sí, la idea era centrar la cerca a Europa. Hi ha moltes raons per a muntar una segona localització, però una de les principals és la diversitat. Atraure un talent diferent, amb tot el que comporta, idees noves i també un sistema de treball i resolució de problemes diferent. Una de les maneres d'aconseguir això és que la localització no estiga en la mateixa zona geogràfica o cultural. Hi ha altres raons, com la diferència horària que permet una alternança de treball que accelera el desenvolupament i permet que un joc com el nostre puga tindre un suport a temps complet d'una forma sostenible. Com he comentat, ja s'ha fet amb altres estudis.
La relació amb els altres estudis i oficines de 2K repartides per la resta d'Europa és molt bona i la seua ajuda ha sigut fonamental per a obrir l'estudi i estar funcionant quasi a ple rendiment en qüestió d'uns pocs mesos. En temes logístics, per exemple, jo treballe directament amb una oficina a Dublín que ofereix servei de IT i enginyeria. T2 ja tenia presència a Espanya amb Social Point, i una miqueta abans que nosaltres es va obrir un estudi a Madrid, 2K Madrid, per a game testing i quality assurance [testatge i control de qualitat], amb el qual ja treballem amb un equip nou completament dedicat al nostre projecte
Dins d'Europa, van triar València, van valorar alguna altra opció?
Sí, sobretot a Espanya. Vam fer dos viatges, un de Michael Condrey [president i fundador de 31st Union] amb un equip de 2K, fent una primera anàlisi de les possibilitats en l'estiu de 2019. Jo vaig començar a treballar ací al febrer de 2020 i al març ja estava a Espanya visitant ciutats. Va ser un viatge llampec perquè en una setmana es va començar a tancar tot per la pandèmia. Vaig aprofitar els dies, i en tornar vaig fer una presentació a l'equip de 2K amb la meua proposta sobre la ciutat més idònia i ací és on hem acabat. A València.
Té vincles amb València?
Sí i no. Soc del País Basc, però he viscut molts anys a Mallorca, vaig créixer a Barcelona i, quan era xiquet, vaig viure un any en la serra Calderona mirant cap a Sagunt, així que per la part mediterrània sí que tinc una connexió especial. Però res a nivell professional ni com a adult. Quan vaig estar a València, que la coneixia poc, vaig veure unes connexions molt interessants amb la localització californiana: qualitat de vida, clima, mar i un tracte amb la gent que la converteixen en un lloc perfecte per a atraure talent d'Espanya i de la resta d'Europa.
Totes dues oficines treballen en el mateix joc, però com es coordinen?
És un projecte massa gran per a fer-lo amb un sol equip. El pla de treball ja era distribuït, encara que amb la pandèmia s'ha accentuat. Hem afinat les eines per a treballar conjuntament i encara hi ha treball per fer, la cerca de sistemes de treball asíncrons no s'acaba mai.
A nivell de complexitat estan les nou hores de diferència, que són un problema per a les reunions, però a nivell de desenvolupament és quasi un avantatge. Hi ha moltes coses que, encara que l'equip fora més gran, no es podrien fer en paral·lel. Com el testatge del joc. Així que hi ha molts avantatges en què un equip vaja per davant. Es fa molt desenvolupament en un cicle de 24 hores.
Esmenta la qualitat de vida de València i l'atracció de talent. Van valorar alguna característica més?
València és una ciutat que t'atrapa només amb passar unes hores relaxades per la Ciutat Vella. Quan vam estar el novembre passat fent la presentació oficial amb tot l'equip en el Palau de les Arts, els meus companys de Califòrnia em van donar la raó. És la tercera ciutat més gran d'Espanya i està perfectament connectada amb la resta del país.
Una de les coses que vaig fer quan vaig vindre en el primer viatge va ser muntar-me en l'AVE i veure el ràpid que es pot anar d'una ciutat a una altra. Durant aqueixa visita inicial, que em va ajudar a organitzar la gent de l'IVACE, vaig visitar molts centres: la Politècnica, l'escola ESAT (Escola Superior d'Art i Tecnologia), el Berklee College of Music, la incubadora de startups tecnològiques en l'edifici Llançadora en la Marina, el grup Innsomnia. Va coincidir que s'estava celebrant durant aqueixos dies el València Indie Games Festival organitzat pel meu amic Ramon Nafria, on vaig veure molts jocs creats per estudiants de centres locals. I al final, la Mascletá. Vaig veure molta energia a nivell professional. Em va fer l'efecte que s'ajuntaven un munt de coses interessants per a muntar un estudi amb gent jove, amb ganes de fer coses i amb el suport institucional molt entusiasta i professional, explicant tots els suports i incentius a l'ocupació que la Generalitat i la ciutat de València poden oferir. De fet, en aqueix primer viatge em vaig reunir amb gent de tots els àmbits, incloses visites a estudis de videojocs ja establits a la ciutat.
Em va sorprendre l'interés institucional de la ciutat per empreses com la nostra, de tecnologia i videojocs. El fet que es promocione que empreses d'un sector concret s'ajunten en la mateixa zona em va semblar molt positiu. Ho he viscut en la Badia de San Francisco i es creen sinergies d'atracció de talent, perquè hi ha competició.
El resultat final sempre és millor al fet que no haja teixit empresarial. Quan vaig tornar, ho vaig fer amb una impressió global del que el sector privat i l'institucional podien oferir per a un estudi i una empresa com 2K. Les raons per a establir-nos a València han sigut moltes i esperem poder no sols establir-nos, sinó continuar creixent de manera ràpida i sostenible.
Quines d'aquestes característiques creu que hauria de destacar l'administració per a atraure noves empreses?
Una de les facetes fonamentals és l'atracció de talent, i en aquest cas no sols de la resta d'Espanya sinó a nivell europeu. Després d'adquirir elite3d som un 40% d'estrangers i un 60% d'espanyols. És un grup molt divers: hi ha gent de Portugal, Alemanya, Holanda, Anglaterra… Mitja Europa està representada en l'estudi.
València té els requisits adequats per a tindre a la gent treballant junta. La nostra idea era muntar l'estudi en el centre de la ciutat. Una dels aspectes que a mi m'importava des del principi, i així ho vaig posar en el reporte, és la qualitat de vida. Que l'oficina no estiga a una hora a la meitat de l'autopista. És una cosa important quan contractes a gent jove. En la badia de San Francisco, cada vegada hi ha menys interés a passar molt de temps en el commute [el desplaçament al treball]. Les ciutats grans amb empreses distribuïdes o campus de tecnologia externs tenen problemes en aquest aspecte.
És important que es puga acabar de treballar i prendre una copa o un café. I per a nosaltres, que tenim el treball distribuït entre Califòrnia i Espanya amb nou hores de diferència, és important que si la gent comença prompte o acaba tard tinga facilitats per a eixir i poder sopar, o per a tornar a casa.
En el primer viatge vaig veure que tota la ciutat estava en obres perquè estan expandint tota la xarxa de bicicletes. Això va ratificar la impressió original que vaig tindre en el primer viatge: qualitat de vida, gaudir de la ciutat no sols en l'àmbit del treball.
És fàcil convéncer a la gent perquè es mude?
No és fàcil en cap lloc. Nosaltres comencem a contractar abans d'anunciar la localització de l'estudi. Les primeres deu persones que contractem de manera remota no sabien on anàvem a obrir, però anunciar que anava a ser a València ens va ajudar moltíssim a reclutar. Era la pregunta principal: on estarà l'estudi? Un dels animadors contractats ve de Berlín i quan li vam dir que era València va dir: ja està, m'interessa, a més del projecte m'interessa la ciutat. Va ser un punt per a convéncer-li. També el fet que hi hauria un estudi físic, un equip de gent i una oficina.
IVACE els va ajudar en el viatge. Col·laboren recurrentment amb ells, ara que ja estan instal·lats, o amb alguna altra institució privada o pública de desenvolupament tecnològic?
La relació amb IVACE és espectacular des del principi. Estic molt agraït per tota la seua ajuda a ensenyar-nos València, introduir-nos en el *network d'empreses i institucions d'ensenyament com la Politècnica. A través d'aqueixos contactes vaig connectar al nostre cap de *recruiting a Espanya amb aquesta Universitat. El treball ja està fet.
A futur, podrien ajudar-los en alguna cosa més?
Estic segur que sí. Tenim plans molt ambiciosos per al projecte a Espanya i a nivell d'expansió i de començar altres projectes i jocs. Per a tot el que requerisca creixement sé que IVACE és ací.
Quina és la perspectiva a llarg termini de l'estudi a València?
A mitjà termini, traure el nostre primer joc juntament amb l'equip a Califòrnia. A llarg termini, continuar l'expansió del projecte creatiu i créixer amb altres projectes..
..................................................................................................................................................................................................................................................
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Alejandro Gil (31st Union): "Having companies from a specific sector come together in the same area is very positive"
Alejandro Gil is the manager of the 31st Union studio in Valencia, the European branch of the studio of the same name in California. The company emerged after the acquisition of the Valencian studio elite3d by the Californian distributor 2K.
Two years ago, Mr Gil travelled to Spain to study the possibilities of expanding the company. They were going to develop a new game for which they needed two teams in two different parts of the world. One of the chosen cities was Valencia. In this interview, he explains the company's decision-making process and his vision for the future in the Community of Valencia.
"I am very grateful to IVACE for all their help: for showing us Valencia and introducing us to the network of companies and educational institutions such as the Polytechnic", says Gil. "We have very ambitious plans for the project and for any growth-related issues, I know that IVACE will be there for us"
What is 31st Union and how does it fit into the 2K group? What kind of video games do you develop?
Our corporate structure is simple: Take-Two is the parent company, and it has several important subsidiaries: 2K, Rockstar Games, or Take-Two Mobile, of which Social Point, based in Barcelona, is one of the main developers.
Within 2K, there is 2K Games, 2K Sports, and 2K Play. We are part of 2K Games. In that division there are about eleven studios. The latest addition to the family is 31st Union, founded in 2019 with very experienced people in the industry. Many of us have worked together before on very big projects in companies like Electronic Arts, Activision, Square Enix, etc.
31st Union was founded with the idea of creating a team focused on a new game, not part of an established franchise. The two teams, the one from the San Francisco Bay and the one from Valencia, work exclusively for that project. I can't say much about the game, it's a very ambitious AAA with a complex development both creatively and technically. The team is much more diverse than is typical in the industry and for those of us who have been in the industry for a while, it is a fresh and exciting start: not only because of the project itself, but because of the people we work with.
Did you first open the San Mateo office and then make the decision to launch in Spain?
Yes. The California studio opened a year before the official announcement of the expansion in Spain, which also coincided with the name change to 31st Union. But the idea of having a second location has always been part of the studio’s strategy. This is not new to the 2K modus operandi. There are other studios, like Cloud Chamber, which is headquartered in California and have another studio in Montreal. Hangar 13, which is on the same campus north of San Francisco as 2K's headquarters, has offices across half of Europe: in Prague, Brno, Brighton. It's something 2K already has experience with and a system that has delivered results. Right from the beginning we knew we were going to expand abroad.
And did you know it would be in Europe? Or did you just decide there would be another office and then pick a location?
Yes, the idea was to focus the search on Europe. There were many reasons to set up a second location, but one of the main ones was diversity. Attracting different kinds of talent, with all that it entails, their fresh ideas and other things like a different work and problem-solving system. One of the ways to achieve this is that the chosen location is not in the same geographical or cultural area. There are other reasons, such as the time difference that allows for working in shifts, which speeds up development and allows a game like ours to have full-time support in a sustainable way. As I have commented before, it has already been done with other studios.
The relationship with the other 2K studios and offices throughout the rest of Europe is very good and their help has been essential to open the studio and be running almost at full capacity in a matter of months. For logistical issues, for example, I work directly with an office in Dublin that offers IT and engineering services. T2 already had a presence in Spain with Social Point, and a little before us a studio was opened in Madrid, 2K Madrid, for game testing and quality assurance, which has a completely new team dedicated to our project.
Within Europe, you chose Valencia. Did you consider any other option?
Yes, especially in Spain. We did two trips, in the Summer of 2019, Michael Condrey, president and founder of 31st Union, went with the team to analyse the different possibilities. I started working here in February 2020, and in March I was already in Spain visiting cities. It was a very short trip because in a week everything began to close due to the pandemic. I made the most of these few days, I made a presentation to the 2K team endorsing Valencia as the ideal location and that is where we ended up. In Valencia.
Do you have links with Valencia?
Yes and no. I am from the Basque Country, but I have spent a lot of time in Mallorca. I grew up in Barcelona and, when I was a child, I lived for a year in the Sierra Calderona near Sagunto, so I do have a special connection with the Mediterranean. But nothing at a professional level or as an adult. As soon as I was in Valencia, which I knew little about, I saw that the quality of life was like in California: the climate, the sea, the people… all of which make it an ideal place to attract talent from Spain and the rest of Europe.
Both offices work on the same game. How do they coordinate?
It is too big a project for just one team. The workload was already distributed, although with the pandemic it has become even more so. We have refined the tools to work together, and there is still work to be done, the search for asynchronous work systems is never ending.
The nine-hour time difference is a problem for meetings, but at the development level it is almost an advantage. There are many things that, even if the team were bigger, could not be done in parallel, such as testing the game. So, there are advantages to one team being ahead. A lot of development is done in a 24-hour cycle.
You mention the quality of life in Valencia and the attraction of talent. Did you consider any other features?
Valencia is a city that captivates you just by spending a few hours relaxing in the Ciutat Vella. Last November, when we were making the official presentation at the Palau de Les Arts with the whole team, my colleagues from California agreed with me. It is the third largest city in Spain and is perfectly connected to the rest of the country.
One of the things I did when I came on my first trip was to get on the AVE and see how fast you can go from one city to another. During the visit, which the people from IVACE helped me organize, I visited the Polytechnic, the ESAT school, the Berklee College of Music, the technology start-up incubator in the Lanzadera building in the Marina and the Innsomnia group. It just so happened that there was also video game festival underway, the Valencia Indie Games Festival organized by my friend Ramon Nafria, where I saw many games created by students from local centres. And then, the icing on the cake: I saw a lot of energy on a professional level. I got the impression that a lot of very interesting things were coming together to set up a studio with young people who wanted to try out new things. The institutional support was very enthusiastic and professional, and they gave us very detailed information on all the support and employment incentives that the Generalitat and the city of Valencia can offer. In fact, on that first trip I met people from all areas, including visits to video game studios already established in the city.
I was surprised by the city's institutional interest in technology and video game companies like ours. That companies from a specific sector come together in the same area seems very positive to me. I have seen this happen in the San Francisco Bay and synergies are created to attract talent, because there is competition.
The end result is always better than if there were no business fabric. When I returned, I did so with a general impression of what the private and institutional sectors offered, which opens doors for a studio and company like ours. We chose Valencia for several reasons, and we hope to continue growing rapidly and sustainably.
Which of those features do you think the administration should highlight to attract new companies?
One of the fundamental factors is the attraction of talent, not only from the rest of Spain but at a European level. After acquiring elite3d, 40% of our staff are foreigners and 60% Spanish. It is a very diverse group: there are people from Portugal, Germany, The Netherlands, England… Half of Europe is represented in the studio.
Valencia meets the criteria to have people working together. Our idea was to set up the studio in the center of the city. One of the aspects that mattered to me from the beginning, and so I put it in the report, is the quality of life. That the office is not an hour away in the middle of the highway. It is something important when you hire young people. In the San Francisco Bay Area, there is less and less interest in spending a lot of time on the commute. Large cities with distributed companies or external technology campuses have problems in this regard.
It is important that you can finish work and have a drink or coffee. And for us, who work between California and Spain with a nine-hour difference, it is important that if people start early or finish late, they can go out and have dinner, or take public transport to return home.
On the first trip I saw that the whole city was one big building site because they were expanding the entire cycling track network. That confirmed the original impression I had on the first trip: the commitment to improving quality of life, to enjoy the city not only in terms of work.
Is it easy to convince people to move?
It is not easy anywhere. We started hiring before announcing the studio’s location. The first ten people we hired remotely didn't know where we were going to establish ourselves but announcing that it was going to be in Valencia really helped us recruit workers. It was the question on everybody’s lips: where is the studio going to be? One of our animators comes from Berlin and when we told him we were going to Valencia he said: that's it, I'm interested, in addition to the project I'm interested in the city. It was a very convincing point. Also, the fact that there would be a physical studio, a team of people and an office.
IVACE helped you with the trip. Do you regularly collaborate with them, now that you are installed, or with any other private or public technological development institution?
The relationship with IVACE has been very fluid, right from the beginning. I am very grateful for all their help showing us Valencia, introducing us to networks of companies and educational institutions such as the Polytechnic. Through those contacts I connected our head of recruiting in Spain with this University. The job is done.
In the future, could they help you with anything else?
I'm sure they could. We have very ambitious plans for our project in Spain, future expansion and to start other projects and games. For everything that requires growth, I know that we can count on IVACE.
What is the long-term outlook for the studio in Valencia?
In the medium term, the goal is to release our first game together with the team in California. In the long term, to continue expanding the creative project and grow with other projects...................................................................................................................................................................................................................................................
. . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Atractiu de la Comunitat per a la inversió
La Comunitat Valenciana ha sigut un dels principals destins a Espanya per a la inversió estrangera. Quins són els factors principals que expliquen l'atractiu de la regió per a aquests inversors internacionals?
Efectivament. La Comunitat Valenciana ha sigut un dels principals destins a Espanya per a la inversió estrangera, tant en termes de fluxos d'inversió com en ocupació local generada, projectes de nova inversió (greenfield) o nombre de filials. Hui dia, més de 850 filials d'empreses estrangeres, que són responsables del 5% d'ocupació a la regió i la xifra de negocis de la qual té un pes entorn del 13% en la Comunitat Valenciana.
No sols això, sinó que en l'actual període marcat per la pandèmia hem detectat un destacat increment de l'interés despertat per la nostra regió. El Valencian Investment Desk, encarregat de rebre i gestionar les sol·licituds i consultes per al desenvolupament de projectes d'inversió estrangera, ha atés 77 projectes d'inversió, la qual cosa supera ja les xifres totals de 2020 i suposa un increment de més de l'11% respecte a l'any prepandèmia.
La Comunitat Valenciana és una regió altament competitiva, emprenedora i innovadora que destaca enfront d'altres regions espanyoles i europees. És la 3a economia d'Espanya amb el 10% del PIB i de població i amb un pes econòmic similar al de països com Hongria o Israel.
La nostra economia està clarament orientada als mercats internacionals amb un grau d'obertura exterior superior a la mitjana nacional i de l'OMC. El nostre territori presenta factors econòmics, geoestratègics, d'infraestructures i qualitat de vida, entre altres, que han afavorit al llarg dels anys l'atracció de fluxos d'inversió estrangera a la Comunitat Valenciana. Per això, les últimes xifres d'inversió, corresponents el primer semestre de 2021, situen els fluxos d'inversió en 397 milions d'euros, una xifra que supera les inversions d'un any complex com l'any 2020 i que situen a la Comunitat com la tercera regió en valor d'inversió.
La seua privilegiada situació geoestratègica facilita un ràpid accés tant al mercat espanyol com a l'europeu i la converteix en un vertader hub logístic al Sud d'Europa sent porta d'accés entre el Nord d'Àfrica i Europa i enllaç fonamental cap a Amèrica Llatina, amb la qual ens uneixen forts llaços històrics i culturals. A això cal sumar les excel·lents connexions així com un sòlid suport institucional al desenvolupament de projectes
Creu que aquests factors són hui suficients per a consolidar i ampliar la presència d'inversors internacionals a la regió?
La competència és molt forta i a nivell mundial. La Comunitat Valenciana compta amb recursos estratègics suficients per a atraure i consolidar projectes d'inversió. Hem d'aprofitar aquest potencial i millorar l'estratègia de captació i continuar treballant a oferir incentius i avantatges en diversos sectors d'activitat per a aconseguir l'increment de projectes que finalment es materialitzen.
Les empreses compten amb cada vegada major informació, són més exigents com és natural i com a territori hem d'estar a l'altura.
Perspectives post-pandèmia
Quines perspectives té una regió com la valenciana en el context actual marcat per la pandèmia?
El context global en 2020 ha estat marcat per la pandèmia del coronavirus que, en l'àmbit de la inversió estrangera directa, ha generat fortes reculades generalitzades en els fluxos inversors registrats en la major part de les economies avançades. Malgrat la paralització d'alguns dels projectes d'inversió existents, i d'un context de restriccions normatives a la inversió i de majors controls i autoritzacions prèvies a Europa, els resultats de la inversió a Espanya en 2020 van ser estables i l'activitat registrada en la primera meitat de 2021 ofereix lectures positives.
De quina manera es pot beneficiar dels moviments profunds en l'àmbit del comerç i inversió en el món post-Covid?
La pandèmia de la COVID-19 va provocar que inicialment la Xina paralitzara el seu teixit productiu. Això va provocar un xoc de demanda als països occidentals el que va generar posteriorment un xoc d'oferta. La paralització de l'activitat econòmica ha suposat la interrupció de les cadenes de valor a nivell global.
En aquesta complexa situació, els governs de tot el món han pres posicions promovent mesures de gran abast per a combatre els efectes econòmics negatius de la crisi i introduint mecanismes de revisió de la IED per a protegir indústries considerades crítiques davant possibles amenaces d'adquisicions foranes.
D'altra banda, les empreses multinacionals s'enfronten a un escenari complex que els obligarà en major o menor mesura a revisar les seues operacions futures, per a les quals hauran de tindre en compte els possibles riscos a assumir enfront de les previsions de rendibilitat, així com reconsiderar les seues cadenes d'aprovisionament a mitjà i llarg termini. La incertesa que ha generat la interrupció del subministrament per part de proveïdors habituals pot provocar un escurçament de les distàncies en les cadenes de valor globals que es relocalitzaran. L'aprovisionament i la seguretat en els estocs tant de producte acabat com de béns intermedis no poden continuar depenent d'un país o d'una localització dins d'aqueix país.
Una de les oportunitats que ens ofereix el moment actual és el desenvolupament d'una estratègia conjunta entre administració i multinacionals per a conéixer les seues necessitats en les cadenes de valor i traçar accions que permeten completar aqueixos buits que existeixen en l'actualitat. És a dir, desenvolupar actuacions en coordinació amb les pròpies multinacionals per a donar suport a l'atracció d'empreses proveïdores o potencials proveïdores.
Sectors i activitats d'oportunitat
Quins sectors i activitats presenten les oportunitats més atractives per a la inversió internacional a la regió?
Les inversions estrangeres en la Comunitat van estar molt marcades fins a començaments dels anys 2000 per operacions puntuals en sectors industrials, però en els últims anys s'ha assistit a una sana diversificació de la inversió, amb un major pes dels serveis i del talent com a factor d'atractiu.
El sector TIC destaca en l'actualitat com un dels sectors que més activament s'interessen per la Comunitat Valenciana. Es tracta principalment d'empreses de consultoria, però també d'empreses tecnològiques dirigides a la indústria que troben en el nostre territori l'entorn idoni per al desenvolupament dels seus projectes. Els avantatges o oportunitats depenen en molts casos de la mena de projecte. S'interessen també per la Comunitat empreses dels sectors d'automoció, agroalimentari o logística.
No obstant això, tenim un teixit empresarial molt diversificat que dona cabuda a tota mena de projectes i sectors, proporcionant una xarxa de proveïdors fort que pot donar servei a qualsevol tipus d'empresa.
Està la regió preparada per a fer front a aquestes oportunitats? Quins reptes cal abordar perquè la Comunitat Valenciana siga una aposta guanyadora?
La Comunitat Valenciana està preparada, encara que és indispensable continuar treballant per a poder adaptar-nos a les necessitats dels diferents projectes. La Comunitat Valenciana ha sigut una de les regions pioneres a publicar una llei específica per a la reducció dels terminis dels tràmits administratius necessaris per al desenvolupament d'un projecte d'inversió (la llei d'acceleració de la inversió a projectes prioritaris), així i tot, és necessari dotar a uns certs departaments de l'administració amb major personal per a poder ser més àgils. Sens dubte l'infrafinançament afecta també a aquest aspecte important.
Per a això es requereix intensificar encara més la coordinació tant amb el sector públic com amb el sector privat i crear tots els instruments necessaris per a facilitar i agilitar la resposta del govern valencià
Objectius i instruments d'IVACE
Quins objectius i nous instruments està desenvolupant IVACE per a atraure inversions exteriors sostenibles i generadores de riquesa local, i per a ajudar a enfortir a les empreses estrangeres ja presents a la regió?
IVACE Internacional acumula ja més de 25 anys d'experiència en el suport a la internacionalització del teixit empresarial de la Comunitat Valenciana, i compta amb recursos especialitzats per a l'atracció i retenció d'inversió estrangera com el Valencian Investment Desk.
Des d'aquest departament es facilita la informació necessària per a facilitar la presa de decisions als potencials inversors. A més, se'ls acompanya en totes les fases del projecte, atenent-li de manera personalitzada des de l'inici fins a la implementació final del seu projecte, assistint-li en l'organització de trobades i reunions tècniques.
També es realitzen les gestions per a la millor localització empresarial per al projecte en qüestió.
A més, desenvolupa un programa de fidelització de les empreses de capital estranger implantades en la CV per a aprofundir en les seues necessitats actuals amb l'objectiu d'afavorir la reinversió.
En el marc de la Llei d'Acceleració de la inversió a projectes prioritaris, Llei LAIP, es va posar en marxa amb l'equip del Valencian Investment Desk el Punt d'Acceleració a la Inversió que dona assistència als projectes qualificats com a prioritaris durant tot el projecte d'inversió o reinversió i s'encarrega de la tramitació urgent i preferent dels projectes qualificats com a prioritaris.
Quins esquemes de col·laboració es plantegen per a conjuminar esforços?
D'una banda, vam posar en marxa un pla de coordinació territorial per a l'atracció de projectes d'inversió i reinversió ajunte entitats locals i tots aquells agents implicats en els processos d'implantació, l'objectiu era coordinar-se perquè totes les parts implicades a l'hora d'atendre un projecte d'inversió puga aportar valor a la proposta i anar coordinats.
I, d'altra banda, amb l'objectiu d'aprofitar el valor de les empreses multinacionals ja implantades en el nostre territori, llancem un programa per a l'atracció de projectes d'inversió i reinversió intra-grup.
..................................................................................................................................................................................................................................................
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Why is the Valencian Region an attractive investment destination?
The Valencian Region has long been one of the main destinations in Spain for foreign investment. What are the main factors that international investors find appealing in the region?
That's right. The Valencian Region has been one of the main destinations in Spain for foreign investment, both in terms of investment flows and in terms of local employment generated, greenfield investments and number of subsidiaries. Today, there are more than 850 subsidiaries of foreign companies in our region, which account for 5% of employment, and 13% of turnover in the Valencian Region.
Not only that, but during the current period marked by the pandemic, we have witnessed a significant increase in interest in our region. The Valencian Investment Desk, which receives and manages applications and enquiries for foreign investment projects, has already processed 77 investment project applications this year. This already exceeds the total figures for 2020 and represents an increase of more than 11% compared to the pre-pandemic year.
The Valencian Region is a highly competitive, entrepreneurial and innovative region that compares favourably to other Spanish and European regions. It is the third largest economy in Spain with 10% of GDP and population and has an economic influence similar to that of countries such as Hungary and Israel.
Our economy is clearly geared to international markets with a higher ranking on the external openness index than the Spanish and WTO average. Our region scores highly on economic, geostrategic, infrastructure and quality-of-life factors, and these have played a major role in attracting foreign investment to the Valencian Region over the years. In fact, the latest figures for the first half of 2021 put investment at €397 million, a figure which exceeds the investments of a challenging year such as 2020 and places the Valencian Region as the third region in terms of investment value.
Its privileged geostrategic location provides rapid access to both the Spanish and European markets and makes it a true logistics hub in Southern Europe, operating as a gateway between North Africa and Europe and a key link to Latin America, with which we have strong historical and cultural ties. On top of this, the Valencian Region has excellent transport links, and its government is firmly behind the development of foreign investment projects.
Do you think these factors are enough today to consolidate and expand the footprint of international investors in the region?
Competition is fierce and global. The Valencian Region has considerable strategic resources to attract and consolidate investment projects. We must take advantage of this potential and improve our strategy for attracting investment. We need to continue to work on providing more incentives and advantages for different industries to boost the number of projects that finally set up business here.
Companies have more and more information at their disposal. They are becoming more and more demanding, as is only natural, and as a region, we need to rise to the challenge.
Post-pandemic prospects
What are the prospects for a region like Valencia in the current context marked by the pandemic?
In 2020, the global context was dominated by the coronavirus pandemic which, in terms of foreign direct investment, brought major setbacks in investment inflows across the board in most advanced economies. Although some existing investment projects ground to a halt, and despite a context of regulatory restrictions on investment and the need for increased controls and prior authorisations from Europe, investment performance in Spain in 2020 was stable and the reactivation we have seen in the first half of 2021 makes for positive reading.
How can the Valencian Region take advantage of major shifts in trade and investment in the post-COVID world?
The COVID-19 pandemic initially caused China to shut down its manufacturing apparatus. This triggered a demand shock in the West, which subsequently generated a supply shock. The paralysis suffered by economic activity has disrupted value chains globally.
In this complex scenario, governments around the world have implemented comprehensive measures to combat the negative economic effects of the crisis and have introduced FDI review mechanisms to protect critical industries from possible threats of foreign takeovers.
At the same time, multinationals are facing a challenging situation that will force them to review their future operations to some extent, taking into account the possible risks involved versus profitability forecasts, as well as reconsidering their supply chains in the medium and long term. The uncertainty created by the disruption of supply from regular providers may lead to a shortening of distances in the global value chains which will end up being relocated. Sourcing and stock safety for both finished and intermediate goods can no longer be dependent on one country or one location within that country.
One of the opportunities offered by the current situation is the implementation of a joint strategy between government and multinationals to ascertain their needs in the value chains and draw up programmes to fill the current gaps. In other words, to coordinate actions with the multinationals themselves to attract suppliers or potential suppliers.Activities and industries ripe for opportunity
Which industries and activities offer the most attractive opportunities for international investment in the region?
Until the beginning of the 2000s, foreign investment in the region was marked by one-off operations in industry but, in recent years, there has been a healthy diversification of investment, with a greater weight placed on services and talent as pull factors.
The ICT industry is emerging as one of the sectors that is most actively interested in the Valencian Region. These are mainly consultancy companies, but also industry-oriented technology companies that consider our region to be the ideal setting for setting up business. In many cases, the advantages or opportunities depend on the type of project. Companies in the automotive, agri-food and logistics industries are also interested in our region.
However, we have a highly diversified business fabric that can accommodate all types of projects and industries. This is backed by a robust supplier network that can provide services to any type of company.
Is the region ready to take up these opportunities? What challenges need to be addressed for the Valencian Region to attract more and more investment?
There is always work to be done to ensure specific project needs and requirements are met, but the Valencian Region is ready. We were actually pioneers in publishing a specific law to reduce the time taken to complete the administrative procedures required to get an investment project up and running (Law to accelerate investment in priority projects), but even so, certain government departments need to be better staffed in order to speed up the process. A lack of funding obviously has a major impact on this.
This requires greater coordination with both the public and private sectors and the availability of all the instruments required to facilitate and speed up the Valencian Government's response.
IVACE’s objectives and instruments
What objectives and new instruments is IVACE developing to attract sustainable foreign investment that generates local wealth and helps to consolidate the position of foreign companies already operating in the region?
IVACE International has over 25 years’ experience in supporting the internationalisation of the Valencian Region's business fabric and has specific resources for attracting and retaining foreign investment, such as the Valencian Investment Desk.
This department provides the necessary information to facilitate decision-making for potential investors. In addition, it accompanies them in all phases of their project, providing tailored assistance from inception to final implementation, and helps them to arrange general and technical meetings. It also organises the best business location for each initiative.
In addition, it runs a loyalty programme for foreign companies based in the Valencian Region which aims to provide an in-depth analysis of their current needs to encourage reinvestment.
Within the framework of the Law to accelerate investment in priority projects (LAIP), the Investment Acceleration Desk was set up with the Valencian Investment Desk team to provide assistance to priority investment or reinvestment initiatives and to give these projects urgent and preferential consideration.
What kind of partnerships are envisaged to pool efforts?
On the one hand, we have set up a Regional Coordination Plan to attract investment and reinvestment projects in conjunction with local authorities and all the agents that participate in implementation. The aim is to bring together all the parties involved in dealing with an investment project so that they can add value to the proposal.
Secondly, we have launched a programme to attract intra-group investment and reinvestment projects in order to take advantage of the potential value of multinational companies already operating in our region...................................................................................................................................................................................................................................................
Els inversors en la Comunitat Valenciana compten amb un fort suport institucional per part del Govern Valencià, un govern que aposta per minimitzar les traves burocràtiques per a facilitar la implantació d'empreses i crear un clima procliu a la inversió.
La Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme compta amb una àrea dedicada exclusivament a l'atracció d'inversions i donar suport a les empreses inversores.
L'Àrea d'Atracció d'Inversions té com a objectiu donar solucions integrals a les necessitats dels potencials inversors en les diferents àrees de la competitivitat empresarial.
Entre els serveis que ofereix es troben:
:
Informació general y específica sobre la regió,
que inclou el que els inversors necessiten saber per a implementar una activitat industrial.
Assessorament i gestió de projectes
Es treballa amb els inversors en totes les etapes del projecte, des de les etapes inicials fins a l'execució final, inclosa la fase de localització d'emplaçament a través de l'assessorament en la cerca de sòl, naus industrials i instal·lacions productives.
Programa de fidelització o Aftercare
Ofereix suport a les empreses estrangeres establides a la regió. El VID està en estret contacte amb aquestes empreses per a identificar les seues necessitats contínues i ajudar-les en els seus projectes d'expansió.
Punt d'Acceleració de la Inversió (Llei LAIP)
Assistència a l'inversor una vegada el seu projecte ha sigut declarat prioritari; els projectes declarats prioritaris es beneficiaren de tramitació urgent i preferent.
Per a més informació, per favor contacte amb:
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
María Hueso Gabriel
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
961 209 700
María Teresa Hueso Gabriel
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
961 209 682
María José Martínez Villaplana
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
961 209 636
Lucía de Pedro
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
96 120 95 80
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
© 2020, Generalitat
Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Institut Valencià de Competitivitat i Innovació